A közfoglalkoztatás a munkaviszony egy
speciális formája, támogatott
„tranzitfoglalkoztatás”, amelynek
célja, hogy a közfoglalkoztatott sikeresen
vissza-, illetve bekerüljön az
elsődleges munkaerő-piacra. A
közfoglalkoztatás átmeneti
munkalehetőséget biztosít azok
számára, akiknek az
önálló
álláskeresése hosszú ideig
eredménytelen.
I. A közfoglalkoztatási jogviszony
alapvető szabályai
A közfoglalkoztatási jogviszony a
közfoglalkoztató és
közfoglalkoztatott által kötött
közfoglalkoztatási
szerződéssel jön létre,
amelyet írásba kell foglalni.
Ki lehet közfoglalkoztatott?
A közfoglalkoztatás a jelenlegi piaci
és gazdasági környezetben
számottevő lehetőséget jelent
a halmozottan hátrányban
lévő, foglalkoztatást
helyettesítő támogatásban
(a továbbiakban: FHT)
részesülő, illetve
álláskeresési vagy
szociális ellátásra nem
jogosultálláskeresők
(kiemelten a megváltozott
munkaképességűek, a
hajléktalanok, menekültek, roma
nemzetiségű
álláskeresők) átmeneti
jellegű, határozott
időtartamúfoglalkoztatására.
Azt, hogy ki lehet közfoglalkoztatott, a
közfoglalkoztatásról és a
közfoglalkoztatáshoz
kapcsolódó, valamint egyéb
törvények
módosításáról
szóló 2011. évi CVI.
törvény határozza meg.
Közfoglalkoztatott az lehet, aki - munkaviszonyt létesíthet, - 16. életévét
betöltötte, és - a munkaügyi kirendeltségen
regisztrált álláskereső
– FHT-ban részesülő, illetve álláskeresési vagy
szociális ellátásra nem jogosult
álláskereső – vagy a megváltozott
munkaképességű személyek
ellátásairól szóló
törvény szerinti rehabilitációs
ellátásban részesülő
személy. Ki lehet közfoglalkoztató?
A 2011. évi CVI. törvény
határozza meg, hogy ki lehet
közfoglalkoztató.
Közfoglalkoztató alapvetően az lehet,
aki valamilyen állami vagy
önkormányzati feladatot lát el, vagy
helyi, illetve azon túlmutató
közösségi tevékenységet
végez. Ilyen például a helyi
és nemzetiségi önkormányzat,
vízügyi igazgatóságok,
erdőgazdaságok, nemzeti parkok, az
egyház, az önkormányzat által
létrehozott gazdálkodó szervezet,
a szociális szövetkezet.
Miben tér el a közfoglalkoztatási
jogviszony a munkaviszonytól?
A közfoglalkoztatási jogviszonyra az Mt.
szabályaita2011. évi CVI.
törvényben meghatározott
eltérésekkel kell alkalmazni. A
közfoglalkoztatási jogviszony legfontosabb
sajátosságai a következők:
- csak határozott időre
létesíthető,
- a jogviszony tartamát naptárilag
vagy más alkalmas módon meg kell
határozni (közfoglalkoztatási
szerződésben),
- próbaidő nem köthető ki, - a rendes munkaidő időtartama 6 vagy
8 óra lehet,
- közfoglalkoztatási bérre
(77 300,- forint) vagy –
szakképesítést igénylő
munkakör betöltése esetén, ha
rendelkezik a munkakör
betöltéséhez szükséges
szakképesítéssel -
közfoglalkoztatási garantált
bérre (99 100,- forint) jogosult a
közfoglalkoztatott,
- a munkavezető külön
jogszabályban meghatározott
közfoglalkoztatási bérre
(85 050,- forint) vagy –
szakképesítést igénylő
munkakör betöltése esetén, ha
rendelkezik a munkakör
betöltéséhez szükséges
szakképesítéssel –
közfoglalkoztatási garantált
bérre (109 040,- forint) jogosult,
közfoglalkoztatási jogviszonyban
történő foglalkoztatás
esetén,
- a szállásidőre a
közfoglalkoztatott külön
jogszabályban meghatározott
bérezésre
(1160 forint/nap) jogosult,
- a havi bérfizetés egy
összegben történik
folyószámlára utalással
vagy készpénz kifizetéssel
- aszabadság mértéke
közfoglalkoztatási jogviszonyban
naptári évenként 20
munkanap,
- a szabadsága tartamára a
közfoglalkoztatottat
közfoglalkoztatási bér,
illetve közfoglalkoztatási
garantált bér illeti meg,
- abetegszabadsága
tartamára a közfoglalkoztatottat a
közfoglalkoztatási bér, illetve a
közfoglalkoztatási garantált
bér 70%-a illeti meg,
- fizetés nélküli
szabadságot köteles engedélyezni
a közfoglalkoztató, ha a
közfoglalkoztatott a
közfoglalkoztatási jogviszony
időtartama alatt olyan
munkáltatónál, aki nem lehet
közfoglalkoztató (például
gazdasági társaság, egyéni
vállalkozó), legalább 3 nap,
legfeljebb 90 nap időtartamú
határozott idejű munkaviszonyt
létesít, kivéve, ha a
közfoglalkoztató a
munkavégzéshez kapcsolódóan
a képzés lehetőségét
is biztosítja (például: a
kistérségi Start mintaprogramok
mezőgazdasági elemében, valamint
egyes országos közfoglalkoztatási
programokban,
- várandóssága idejére
egészségi állapotának
megfelelő munkakört kell
felajánlani a közfoglalkoztatott
számára, ha a munkaköri
alkalmasságára vonatkozó orvosi
vélemény alapján a
munkakörében nem foglalkoztatható,
- foglalkoztathatósági
szakvéleményezést kell
kérni a közfoglalkoztatás
megkezdése előtt, amely azt
határozza meg, hogy a munkavállaló
mely foglalkozási korlátozás
mellett folytathat kereső
tevékenységet, - önkormányzati
közfoglalkoztatás esetén a
munkaügyi központ, más
közfoglalkoztatás esetében a
közfoglalkoztató kezdeményezi a
foglalkoztathatósági
szakvéleményezést,
- a
kiállításától
számított egy évig
érvényes, és több
foglalkoztatónál
felhasználható a
foglalkoztathatósági
szakvélemény.
- A közfoglalkoztatott összes
közfoglalkoztatási jogviszonyban
töltött ideje, nem haladhatja meg a 11
hónapot egy adott naptári éven
belül.
- Az álláskeresőt három
hónap időtartamra ki kell zárni a
közfoglalkoztatásból, ha
Ø a
tanköteles gyermekének mulasztása
miatt vele szemben,e
szabálysértés miatt három
hónapon belül jogerősen
elmarasztalták, vagy
Ø
önkormányzati rendeletben
előírt, a lakókörnyezet
(kert, udvar, jogszabályban
meghatározott, az ingatlanhoz
kapcsolódó közterület)
rendezettségének
biztosítására vonatkozó
kötelezettségét nem
teljesíti.
Társadalombiztosítási
ellátásokra való
jogosultság
A közfoglalkoztatási jogviszony
alapján a közfoglalkoztatott
jogosultságot szerez
társadalombiztosítási- és
nyugellátásra (táppénz,
nyugdíj).
Közfoglalkoztatási bért
terhelő levonások
A munkabérhez hasonlóan a
közfoglalkoztatási bért is
terhelik a következő levonások:
- személyi jövedelemadó (16%),
- nyugdíjjárulék (10%),
- egészségbiztosítási
járulék (7%),
- munkaerőpiaci járulék (1,5%).
A közfoglalkoztatáshoz
kapcsolódó képzések Országos közfoglalkoztatási
programokhoz kapcsolódó
képzések
Országos közfoglalkoztatási
programokhoz kapcsolódóan a
közfoglalkoztatók igényei szerint
indulnak szakmai képzések, amelyek
– a képzés jellegétől
függően tanúsítvány vagy
OKJ-s bizonyítvány
megszerzésével zárulnak. (A nagy
létszámú közfoglalkoztatottat
alkalmazó vízügyi,
erdőgazdálkodási területen
például jellemzően
kisgépkezelői, erdőművelő,
motorfűrész kezelő
képzések indulnak.)
Közfoglalkoztatási mintaprogramokhoz
kapcsolódó mezőgazdasági
képzések
A közfoglalkoztatási mintaprogram
mezőgazdasági elemében a
képzésben történő
részvétel kötelező. A
képzésben résztvevők
háztáji állattartás,
háztáji
növénytermesztés és
tartósítás, vagy
háztáji
növénytermesztés és
állattartás ismereteket
biztosító elméleti és
gyakorlati képzésben
részesülnek.
FHT-ban részesülő
személyekre vonatkozó, a
közfoglalkoztatással
összefüggő speciális
szabályok
A szociális igazgatásról és
szociális ellátásokról
szóló 1993. évi III.
törvény értelmében a
jegyző megszünteti az FHT-ra való
jogosultságát annak a
személynek
- aki a számára felajánlott,
megfelelő közfoglalkoztatási
munkalehetőséget nem fogadja el
[Kivétel, ha a napi pihenő idő
eltöltésére a
lakóhelytől különböző
településen kerül sor, és ez az
FHT-ra jogosult személy családi
körülményeire
(különösen kiskorú gyermek
gondozása, közeli
hozzátartozó ápolása stb.)
tekintettel hátrányos
következményekkel jár. Ebben a
kérdésben a lakóhelye szerinti
települési önkormányzat
jegyzőjének nyilatkozata az
irányadó.],
- a közfoglalkoztatásra
irányuló jogviszonyát
jogellenesen megszünteti, akinek a
közfoglalkoztatásra irányuló
jogviszonyát a közfoglalkoztató
felmondással, a közfoglalkoztatottnak
felróható okból szüntette
meg;
- A jegyző szünetelteti az FHT
folyósítását annak a
személynek, aki közfoglalkoztatásban
vesz részt, a közfoglalkoztatásban
való részvétel időtartama
alatt. Álláskeresési vagy
szociális ellátásra nem jogosult,
álláskeresőként
nyilvántartott személyekre
vonatkozó, a közfoglalkoztatással
összefüggő speciális
szabályok
A foglalkoztatás
elősegítéséről és
a munkanélküliek
ellátásáról 1991.
évi IV. törvény
értelmében az az
álláskeresőként
nyilvántartott személy is köteles
együttműködni a munkaügyi
kirendeltséggel, aki sem FHT-ra, sem
álláskeresési
járadékra, sem nyugdíj előtti
álláskeresési segélyre nem
jogosult. Az együttműködési
kötelezettség körében az
álláskereső köteles
elfogadni a felajánlott megfelelő
közfoglalkoztatási
munkalehetőséget. [Kivétel, ha a
napi pihenő idő
eltöltésére a
lakóhelytől különböző
településen kerül sor, és ez az
álláskereső családi
körülményeire
(különösen kiskorú gyermek
gondozása, közeli
hozzátartozó ápolása stb.)
tekintettel hátrányos
következményekkel jár. Ebben a
kérdésben a lakóhelye szerinti
települési önkormányzat
jegyzőjének nyilatkozata az
irányadó.]
A munkaügyi kirendeltség az
álláskeresőt törli az
álláskeresők
nyilvántartásából, ha
az együttműködési
kötelezettségének nem tesz eleget,
azaz ha például a felajánlott
megfelelő közfoglalkoztatási
munkalehetőséget nem fogadja el. Az
újbóli nyilvántartásba
vételre csak a törléstől
számított 60 nap elteltével
kerülhet sor.
Rehabilitációs
ellátásban részesülő
személyekre vonatkozó, a
közfoglalkoztatással
összefüggő speciális
szabályok
A megváltozott munkaképességű
személyek ellátásairól
és egyes törvények
módosításáról
szóló 2011. évi CXCI.
törvény alapján a
rehabilitációs ellátásban
részesülő személy a
rehabilitációs szakigazgatási
szervvel való
együttműködési
kötelezettsége keretében
köteles a felajánlott megfelelő
közfoglalkoztatási
munkalehetőséget elfogadni.
A rehabilitációs szakigazgatási
szerv arehabilitációs
pénzbeli ellátás
folyósítását
szünetelteti arra az időtartamra, amikor
az ellátott közfoglalkoztatásban
vesz részt, ha a munkaideje a heti 20
órát meghaladja.
A rehabilitációs szakigazgatási
szerv arehabilitációs
ellátást megszünteti, ha a
rehabilitációs ellátásban
részesülő az
együttműködési,
értesítési vagy a
rehabilitációs tervben foglalt
kötelezettségét neki
felróható okból nem
teljesíti. Eszerint meg kell szüntetni
a rehabilitációs ellátást
például akkor is, ha a
rehabilitációs ellátásban
részesülő a felajánlott
megfelelő közfoglalkoztatási
munkalehetőséget nem fogadja el.
II. Hátrányos
megkülönböztetés esetén
igénybe vehető jogi
segítségnyújtó
intézmények tevékenysége,
elérhetősége
Ha valamely személy vagy csoport faji,
nemzetiségi hovatartozása,
bőrszíne, anyanyelve vagy társadalmi
származása miatt kedvezőtlenebb
bánásmódban részesül a
közfoglalkoztatásba való
bekerülés vagy a
közfoglalkoztatás keretében
történő munkavégzés
alatt, akkor az alábbi szervezetekhez fordulhat:
Egyenlő Bánásmód
Hatóság: Az Egyenlő
Bánásmód Hatóság
akkor indít közigazgatási
hatósági eljárást, ha a
kérelmező
valószínűsíti, hogy a
felsorolt tulajdonságai,
származása miatt érte
sérelem. A hatóság a
kérelem alapján vizsgálatot
folytat le, és jogsértés (az
egyenlő bánásmód
követelményének
megsértése) esetén
kötelezheti a munkáltatót, vagy az
állami, önkormányzati szervezeteket
a jogsértés
megszüntetésére, illetve
bírságot is kiszabhat. Ha a
diszkrimináció személyek nagyobb
csoportját érinti, akkor
közérdekű személyiségi
jogi pert, vagy munkaügyi pert indíthat.
Az Egyenlő Bánásmód
Hatóság elérhetősége:
Cím: 1024 Budapest, Margit krt. 85.
Postacím: 1539 Budapest, Pf.: 672.
Telefon: 06-1/795-2975
Fax: 06-1/795-0760
E-mail: ebh@egyenlobanasmod.hu
Az Egyenlő Bánásmód
Hatóság referensei az ország
minden megyéjében
elérhetőek:
Komárom-Esztergom megyében:
Dr. Kócza Júlia
Veled-Érted Egyesület
Cím: 2500 Esztergom, Simor János u. 39.
Mobiltelefon: 06-30/900-4624
Telefon: 06-33/501-735
E-mail: domebe@t-online.hu
Ügyfélfogadás: minden hónap
első és negyedik keddjén 10.00-14.00
Cigány Kisebbségi
Önkormányzat
Cím: 2840 Oroszlány, Gárdonyi
Géza u. 10. fszt. 1.
Ügyfélfogadás: minden hónap
második keddjén 09.00-13.00
Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal
Cím: 2900 Tatabánya, Fő tér
4. fszt 11.
Telefon: 06-34/515-100
Ügyfélfogadás: minden hónap
harmadik keddjén 09.00-13.00
Alapvető Jogok Biztosának Hivatala: Az
Alapvető Jogok Biztosának (ombudsman)
Hivatalán belül nemzetiségi
jogokért felelős helyettes biztos
tevékenykedik. Az alapvető jogok
biztosához bárki fordulhat, akinek
alapvető jogát sérti, vagy
veszélyezteti valamely hatóság (a
közszolgáltatást végző
szerveket is ide értve)
tevékenysége vagy mulasztása. A
közfoglalkoztatás keretében
közfoglalkoztatóként
eljáró munkáltató
közszolgáltatást végző
szervnek minősül, ezért a faji,
nemzetiségi hovatartozás,
bőrszín, anyanyelv vagy társadalmi
származás miatti diszkriminatív
eljárása esetén az ombudsmanhoz,
vagy a Magyarországon élő
nemzetiségek jogainak védelmét
ellátó helyetteséhez lehet
fordulni.
Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
elérhetősége:
Cím: 1051 Budapest, Nádor u. 22.
Postacím: 1387 Budapest, Pf.: 40.
Telefon: 06-1/475-7100
Fax: 06-1/269-1615
E-mail: panasz@ajbh.hu
Panasziroda nyitvatartási ideje:
hétfő 9.00-16.00, továbbá
előzetes időpont egyeztetés
esetén 16.00-18.00,
kedd-csütörtök: 9.00-16.00,
péntek: 9.00-12.00
Tatabánya, 2014. április
|