1. Az
összevont engedélyezési
eljárás főbb
szabályai
Az idegenrendészeti hatóság a
tartózkodási engedélyt az
alább felsorolt esetekben összevont
engedélyként állítja ki.
Az összevont kérelmezési
eljárásban - annak
megállapítása
kérdésében, hogy a harmadik
országbeli állampolgár
magyarországi
munkavállalását támogatja-e
- elsőfokú eljárásban a
munkavégzés helye szerint
illetékes fővárosi és megyei
kormányhivatal munkaügyi központja (a
továbbiakban: munkaügyi központ),
másodfokú eljárásban a
Nemzeti Munkaügyi Hivatal
szakhatóságként jár el.
A munkaügyi központ az összevont
engedély kiadására és
meghosszabbítására
irányuló hatósági
eljárásban − a
hatáskörrel és
illetékességgel rendelkező
idegenrendészeti hatóság
megkeresésére −
szakhatósági
állásfoglalásban nyilatkozik
arról, hogy a harmadik országbeli
állampolgárnak a foglalkoztatás
elősegítéséről és
a munkanélküliek
ellátásáról
szóló 1991. évi IV.
törvény (Flt.) 7. § (7)
bekezdése szerinti előzetes
megállapodásban (a továbbiakban:
előzetes megállapodás)
meghatározott munkakörben
történő magyarországi
munkavállalását támogatja,
vagy nem támogatja.
A szakhatósági
állásfoglalást a munkaügyi
központ a következők szerint adja ki:
a) Szakhatósági
állásfoglalás a munkaerőpiaci
helyzet vizsgálata nélkül
Amennyiben a szakhatósági
állásfoglalást a
munkaerőpiaci helyzet vizsgálata
nélkül kell kiadni, a munkaügyi
központ csak azt vizsgálja, hogy a harmadik
országbeli állampolgár a
jogszabályban, valamint az előzetes
megállapodásban előírt
alkalmazási feltételekkel rendelkezik.
Ezen körülmények
fennállását a
„Tájékoztató az
összevont kérelmezési
eljárásban a harmadik országbeli
állampolgár, illetve a
foglalkoztató által
benyújtandó
igazolásokról” szerint kell
igazolni.
Ha a vonatkozó jogszabályokban és
az előzetes megállapodásban
írt feltételek fennállnak, a
munkaügyi központ pozitív
szakhatósági
állásfoglalást ad ki.
b) Szakhatósági
állásfoglalás a munkaerőpiaci
helyzet vizsgálatával
Amennyiben a szakhatósági
állásfoglalást a
munkaerőpiaci helyzet vizsgálatával
kell kiadni, a munkaügyi központ a
következőket vizsgálja:
a. a harmadik
országbeli állampolgár az
előzetes megállapodásban
meghatározott munkakörhöz
szükséges szakmai
képesítéssel rendelkezik,
A harmadik országbeli
állampolgár a
szakképzettséget,
végzettséget igazoló dokumentumot
hiteles másolatban, valamint annak hiteles
magyar fordításával kell
benyújtsa.
b. a foglalkoztató
a harmadik országbeli állampolgár
által ellátandó
tevékenységre vonatkozóan
érvényes munkaerőigénnyel
rendelkezik,
A harmadik országbeli
állampolgárt foglalkoztatni
kívánó foglalkoztató
feladata ennek beküldése, vagyis erre
vonatkozóan a harmadik országbeli
állampolgárnak nem kell igazolást
benyújtania.
c. a
munkaerőigény
benyújtásától
kezdődően nem közvetítettek ki
részére olyan
kiközvetíthető munkaerőt, akit az
Flt. és a végrehajtására
kiadott jogszabályok alapján
álláskeresőként tartanak
nyilván, és aki rendelkezik a
jogszabályban előírt, valamint a
foglalkoztató
munkaerőigényében megjelölt
alkalmazási feltételekkel, és
Erre vonatkozóan a harmadik országbeli
állampolgárnak nem kell igazolást
benyújtania, a munkaügyi központ
részére az illetékes
járási munkaügyi kirendeltség
ad visszajelzést.
d. a harmadik
országbeli állampolgár a
jogszabályban, valamint az előzetes
megállapodásban előírt
alkalmazási feltételekkel rendelkezik.
A harmadik országbeli
állampolgár köteles igazolni az
előírt alkalmazási
feltételeket (pl.
nyelvvizsga-bizonyítvány,
gépkocsivezetői-engedély stb.)
hiteles másolatban, valamint annak hiteles
magyar fordításával,
továbbá köteles becsatolni az
előzetes megállapodást eredeti
példányban vagy hiteles
másolatban, valamint – ha az nem magyar
nyelvű – annak hiteles magyar
fordításával. Ahhoz, hogy a munkaügyi központ a
szakhatósági
állásfoglalást ki tudja adni, a
harmadik országbeli állampolgár
által benyújtandó előzetes
megállapodásnak tartalmaznia kell:
- a
harmadik országbeli állampolgár
által ellátandó
tevékenységet, munkakört (FEOR)
- a
munkakör ellátásához
szükséges szakmai
képesítés,
szakképzettség, végzettség
megnevezését,
-
munkakör ellátásához
szükséges egyéb alkalmazási
feltételek
- a
harmadik országbeli állampolgár
részére fizetendő
díjazás
mértékét,
- a
foglalkoztatásra irányuló
jogviszony megjelölését,
- a
foglalkoztatásra irányuló
jogviszony időtartamát,
-
további javasolt tartalom: arra
vonatkozó foglalkoztatói nyilatkozatot,
hogy a foglalkoztatáshoz
kapcsolódó engedély iránti
kérelem a 445/2013. (XI.28.) Korm. rendelet
3.§-a (általános
engedélyezési engedélyezés
körében munkaerőpiaci helyzet
vizsgálatával), vagy 9.§ (1)
bekezdésének valamely pontja
(munkaerőpiaci helyzet vizsgálata
nélküli engedélyezés esetei)
alapján kerül
benyújtásra.
Ha a vonatkozó jogszabályokban és
az előzetes megállapodásban
írt feltételek fennállnak, a
munkaügyi központ pozitív
szakhatósági
állásfoglalást ad ki.
c) Mikor nem
támogatja a munkaügyi központ az
összevont engedély
kiadását?
Jogszabályban meghatározott esetekben a
munkaügyi központ az idegenrendészeti
hatóság megkeresésére
nemleges szakhatósági
állásfoglalást ad ki, amelynek
eredményeként az összevont
engedély nem adható ki. Ezen esetek:
1. nem állnak fenn a fent
meghatározott a)-d) pontban meghatározott
feltételek,
2. az összevont engedély
kiadásával a Magyarországon
összesen vagy az adott munkaügyi központ
illetékességi területén
egyidejűleg foglalkoztatott, vagy egy adott
foglalkozásban egyidejűleg foglalkoztatott
harmadik országbeli állampolgárok
létszáma az Flt. 7. § (6)
bekezdés a) pontjában kapott
felhatalmazás alapján kiadott miniszteri
rendeletben meghatározott
létszámot meghaladja,
3. az előzetes
megállapodásban meghatározott
munkakör ellátása az Flt. 7. §
(6) bekezdés b) pontjában kapott
felhatalmazás alapján kiadott miniszteri
rendeletben meghatározott tilalomba
ütközik,
4. a harmadik országbeli
állampolgár által
ellátandó tevékenység
elvégzésére a jogszabály
vagy a foglalkoztató által
előírt képzettséggel
és alkalmazási feltételekkel
rendelkező kiközvetíthető
munkaerő áll rendelkezésre,
5. a foglalkoztató a
munkaerőigényében a
munkavállaló alkalmazásához
olyan feltételt írt elő, amelynek
előírása az ott megjelölt
munkakör betöltéséhez vagy
tevékenység
ellátásához nem
szükséges,
6. a foglalkoztató a
jogszabályban vagy a
munkaerőigényében
meghatározott feltételeknek
megfelelő kiközvetíthető
munkaerő foglalkoztatásától
elzárkózott, vagy a foglalkoztató
a kérelem benyújtását
megelőzően érvényes
munkaerőigénnyel rendelkezett, de
közvetítést nem kért,
7. a harmadik országbeli
állampolgár állandó
lakóhelye szerinti ország
illetékes hatósága a magyar
állampolgárok adott országban
történő
munkavállalásának
engedélyezését más
országok állampolgáraira
irányadó általános
feltételekhez képest indokolatlanul
nehezebb feltételhez köti
(viszonosság hiánya),
8. az előzetes
megállapodást megkötő
foglalkoztatónál a foglalkoztatás
egészségügyi, szakmai, vagy
műszaki feltételei nem
biztosítottak, vagy
9. az előzetes
megállapodást megkötő
foglalkoztatónál a kérelem
benyújtásának
időpontjában a harmadik országbeli
állampolgár által
ellátandó tevékenységet is
érintő sztrájk van.
2. A
munkavállalás mely formái nem
tartoznak az összevont kérelmezési
eljárás alá?
Ahhoz, hogy a harmadik országbeli
állampolgár el tudja dönteni, mely
esetekben kell összevont
engedélyezési eljárást
kezdeményeznie az illetékes
idegenrendészeti
hatóságnál, illetve a
foglalkoztató mely esetekben kell
„hagyományos”
engedélyezési eljárást
kezdeményezzen az illetékes
munkaügyi központnál,
legelőször annak tisztázása
szükséges, mi nem tartozik az
összevont engedélyezési
eljárás alá. Ha a
magyarországi foglalkoztatás
esetén az alábbi
körülmények valamelyike nem áll
fenn, az engedélyt összevont
engedélyezési eljárás
keretében kell kiadni. Ezen esetek a
következők:
a) a munkavállalók
szolgáltatások nyújtása
keretében történő
kiküldetéséről
szóló, 1996. december 16-i, 96/71/EK
európai parlamenti és tanácsi
irányelv hatálya alá
tartozó harmadik országbeli
állampolgár, aki Magyarország
területén kiküldetésben
tartózkodik,
b) az a harmadik országbeli
állampolgár, aki Magyarország
területén szezonális
munkavállalási vízummal
tartózkodik, illetve az Európai
Unió más tagállamában
szezonális munkát végez,
c) a vállalaton belül áthelyezett
munkavállalóként, au
pairként vagy tengerészként
Magyarország területén
tartózkodni szándékozó,
illetve tartózkodó harmadik
országbeli állampolgár,
d) az a harmadik országbeli
állampolgár, aki a menekültügyi
hatóságtól
menekültkénti elismerését
kérte vagy a menekültügyi
hatóságtól ideiglenes vagy
kiegészítő védelmet
kért,
e) az, akit Magyarország
menekültként ismert el, avagy ideiglenes
vagy kiegészítő védelemben
részesített,
f) a befogadott, valamint
g) az a harmadik országbeli
állampolgár, aki a Harmtv. 7/A. §
alapján keresőtevékenységet
folytathat (vagyis a kilencven napot meg nem
haladó, tervezett tartózkodásra
jogosító vízummal rendelkező
harmadik országbeli állampolgár,
valamint az 539/2001/EK tanácsi rendelet II.
mellékletében szereplő harmadik
ország állampolgáraként
Magyarország területén
jogszerűen tartózkodó személy
a 20. § (1) bekezdés szerint
(ellenérték fejében más
részére, illetve
irányítása alatt, vagy -
külföldi részesedéssel nem
rendelkező - gazdasági
társaság, szövetkezet vagy
egyéb - jövedelemszerzési
céllal létrejött - jogi
személy tulajdonosaként, vezető
tisztségviselőjeként, vezetői,
képviseleti vagy felügyeleti szerve
tagjaként).
Amennyiben tehát fennáll valamelyik fenti
körülmény, nem kell összevont
engedély iránti kérelmet
előterjeszteni akkor sem, ha
egyébként a foglalkoztatás
engedélyköteles. Ez utóbbi esetben
az engedély iránti kérelmet az
illetékes kormányhivatal munkaügyi
központjánál a
foglalkoztatónak kell előterjesztenie.
Felhívjuk a harmadik országbeli
állampolgárok és a
foglalkoztatók figyelmét, hogy amennyiben
elmulasztják becsatolni az előírt
igazolásokat, dokumentumokat, a munkaügyi
központ a szakhatósági
állásfoglalás kiadása
során hiánypótlás
keretében szerzi be a döntéshez
szükséges dokumentumokat, ami az
engedélyezési eljárás
elhúzódását
eredményezi.
Hatályos 2014. január 1.
napjától.
|